Kan vi se
om vi fått Pikachu?
- En föreläsning om processer, pluralism och populärkultur (för förskolan)
Hur gör man för att varje barn ska få känna att deras unika person och intressen är värdefulla och tas i anspråk?
Att det betyder något att just de finns till?
Och hur kan vi synliggöra barnens lärandeprocesser och identitetsutveckling?
För en pedagog i förskolan är detta frågor som ständigt utforskas och formuleras, både medvetet och omedvetet. Att stötta barns identitetsutveckling är inte ett enkelt uppdrag att ta sig an - men outsägligt viktigt sådant!
I denna föreläsning tar jag hjälp av ett årslångt och egenupplevt projekt för att resonera om vad ett processuellt arbetssätt är och på vilket sätt det bottnar i såväl beprövad erfarenhet, som vetenskaplig grund. Jag lyfter också blicken för att arbeta med barns existentiella frågor och identitetsskapande samt bjuder in till att välkomna populärkulturella besökare till verksamheten, som ett sätt att låta barnens egna intressen ge liv åt komplexa kunskapsområden. Det sistnämnda brukar vara en mycket omstridd hetpotatis!
I föreläsningen avlöser praktiska exempel, teoretiska klangbottnar och samtalsövningar varandra på ett sätt som bjuder in till viktiga diskussioner och insikter, men också skratt och ett stort mått igenkännande.
Skräddarsy innehållet så det passar era verksamhetsfrågor
Kan vi se om vi fått Pikachu? har tre huvudsakliga fokus - att arbeta i process, att arbeta med pluralism och hållbar utveckling samt att arbeta med populärkulturella inslag. Känns något av dessa fokus särskilt viktiga eller aktuella för just er verksamhet? Jag lägger gärna tonvikten vid det som er verksamhet behöver bäst! Hör av er och berätta om vad ni funderar på just nu!