Herregud, vad jag behövs!

- En föreläsning om aktuell forskning, utveckling och det pedagogiska samtalet.

Som förskollärare fick jag en gång frågan om hur jag skulle bedriva verksamhet och undervisning den dagen läroplanen reviderades att säga att endast svenskfödda barn i övre medelklass hade rätt att ta del av förskolans innehåll. Den frågan har jag burit med mig och återkommit till ofta sedan dess. I den föränderliga tid vi lever i, där förskola och skola - och i synnerhet dess styrdokument - alltför ofta görs till pjäser i det politiska spelet, blir det pedagogiska samtalet oumbärligt för den som bedriver verksamhet inom utbildning. Med det pedagogiska samtalet menas här de formuleringsarenor där syftet med verksamheten diskuteras och fastställs. Det samtal som handlar om just vår verksamhets kärnvärden, de värden som till och med går bortom styrdokumenten.

Men hur går ett sådant samtal egentligen till? Hur kan vi hitta frågeställningar som hjälper oss styra vårt fokus och uppmuntrar oss att syna relevanta delar av våra interna målformuleringar, idébeskrivningar och policydokument? Hur kan vi besvara frågan om varför - och för vem - vi bedriver utbildningsverksamhet?

Med utgångspunkt i moderna och samtida tänkare och forskare såsom Gert Biesta och Jacques Derrida vill jag visa på exempel på hur pedagogiska samtal kan se ut, såväl innehållsmässigt som strukturellt. I föreläsningen presenterar jag en tankestruktur och modell som vi gemensamt anpassar för att gynna just er verksamhet. Hör av dig så berättar jag mer!

LADDA NER FLYER
UTFORSKA FLER
KONTAKTA MIG