För varje snorig medborgare

En föreläsning om vikten av att förstå den svenska förskolans arv för att kunna forma vår gemensamma framtid.

Varför är det vårdnadshavarnas arbetstider som helt styr när barnen får vara på förskolan?
Hur kommer det sig att förskollärares förtydligade ansvar är ett så känsligt samtalsämne där jag arbetar?

Den svenska förskolan, såsom den ser ut idag, är inte något som uppstått ur tomma intet i modern tid. Den är ett svar på ett århundrade av samhälleliga behov och politiska frågor. Den är både samtid, framtid och dåtid - i det yttersta ett arv efter de miljontals barn som behövt omsorg utöver vad deras hemmiljöer kunnat förmå under de dryga 170 år som offentlig barnomsorg funnits i Sverige. Det betyder att många företeelser vi upplever i dagens förskolor har sina rötter i samhällsfrågor som vi inte längre brottas med.

För att lösa vissa utmaningar och förstå problematiska skeenden behöver vi därför tillgång till vår historia.

I denna föreläsning får ni följa med på en tidsresa som tar sin början i 1850-talets Sverige. Det blir en hisnande färd genom barnkrubbornas, utvecklingspsykologernas, Ellen Keys, barnavårdsnämndernas, barnstugeutredningens och postmodernismens land, med slutdestination i vår egen tid. Under resan får vi chans att stanna till och reflektera över hur vissa skeenden påverkar oss än idag - och hur vi kan hantera denna arvsproblematik i modern tid.

UTFORSKA FLER
LADDA NER FLYER
KONTAKTA MIG